Harvoin on asiat niin mukavasti, että liikeidean keksijällä itsellään on tarpeeksi taloudellisia resursseja tehdäkseen unelmastaan totta. Tällöin tarvitaan ulkopuolista rahoitusta liiketoiminnan käynnistämiseksi tai sen kasvun kiihdyttämiseksi. Osakeanti on erinomainen tapa kerätä lisärahoitusta kasvuvaiheen yrityksille, sillä annissa saatuja varoja ei tarvitse samalla tapaa maksaa takaisin kuin lainasijoituksia – ja rahoituksen hintakin määräytyy maksettavien osinkojen, ei ennalta määrätyn koron perusteella. Ja mikä parasta, onnistuneen osakeannin jälkeen yritys on taloudellisesti vakaammalla pohjalla ja saa siten mahdollisesti vielä lisää lainarahoitusta osakeannin päälle.
Ensimmäinen tärkeä huomio osakeannin järjestämisestä on, ettei siinä ole mitään ihmeellistä. Kyse on pohjimmiltaan myyntityöstä, myytävänä tuotteena on vain yritys itse. Annin järjestämiseen toki liittyy paljon juridista valmistelua ja hallinnollista paperityötä, mutta siitä ei yrittäjän tarvitse huolehtia, apua on saatavilla useammaltakin taholta. Onnistuneen osakeannin tärkein vaihe onkin päätös sen toteuttamisesta.
Tässä omaan kokemukseemme perustuvat viisi käytännön vinkkiä, joiden avulla onnistut osakeannissa ja keräät sen avulla enemmän rahoitusta:

  1. Potentiaalisten sijoittajien luettelo
    Jokaisen kasvuyrityksen yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää huoli, että rahoitus riittää liiketoiminnan kehittämiseen ja sen pyörittämiseen. Tätä tehtävää helpottamaan on hyvä ruveta jo heti ensimmäisistä päivistä lähtien rakentamaan listausta sellaisista henkilöistä, jotka voisivat olla kiinnostuneita sijoittamaan yritykseen – oli sitten kyseessä 100 € tai 100.000 € sijoitus. Kun tulevaisuudessa tulee aika järjestää yhtiölle osakeanti, on valmiin sijoittajalistan myötä annin myyntityö helpompi aloittaa.
    Ensimmäiset nimet tälle listalle ovat luonnollisesti yrittäjän lähipiiri eli leikkimielisesti nimitettynä FFF-sijoittajat (Friends, Family & Fools). Listaa on hyvä täydentää matkan varrella aina kun on tavannut yrityksen toiminnasta kiinnostuneen henkilön. Kun sijoittajaksi lähtemisen kynnys asetetaan tarpeeksi matalalle, ovat monet halukkaita tukemaan yrittäjää hänen unelmiensa saavuttamisessa, ja toki samalla itse hyötymään taloudellisesti hänen uurastuksestaan.
    Muita hyviä potentiaalisia sijoittajia listalle voi löytää miettimällä kuka hyötyy yritykseni olemassaolosta: olisiko asiakkaat, palvelun käyttäjät, yrityksen paikkakunnan asukkaat tai muut tällaiset yritykseen sidoksissa olevat ryhmät kiinnostuneita tulemaan sen omistajiksi?
  2. Investor Pitch Deck eli tuttavallisemmin Dekki
    Dekillä tarkoitetaan sijoittajille tarkoitettua lyhyttä myyntiesitettä, jossa tuodaan esille yrityksen liikeidea, toimintasuunnitelma sekä avainhenkilöt – mitä tehdään, kuka tekee ja miten. Lisäksi esityksessä konkretisoidaan käynnissä oleva osakeanti: kuinka paljon rahoitusta haetaan, mihin saatu rahoitus tullaan käyttämään ja millä ehdoilla sijoittajat pääsevät mukaan. Dekki onkin myyntimateriaali osakeannille, sen avulla potentiaalisten sijoittajien on mahdollista saada pikaisella lukemisella käsitys yrityksen liiketoiminnasta ja sijoitusmahdollisuudesta.
    Dekit tehdään usein kalvoesityksen muotoon esim. powerpointilla, jotta niiden lukeminen olisi helpompaa. Hyvä vinkki on tutustua muiden yritysten sijoittajaesityksiin ja miettiä sijoittaisiko itse tuohon yritykseen esityksen perusteella – näin oppii tuomaan esille juuri ne keskeiset asiat jotka sijoittajia yrityksissä kiinnostavat. Netti on täynnä erilaisia sijoittajaesityksiä, ei muuta kuin lukemaan ja oppimaan!
  3. Testaus ennen varsinaisen osakeannin aloittamista
    Ennen varsinaisen osakeannin aloittamista on hyvä sparrata omaa antiaan ja sen ehtoja muutamalla sijoittajalla ennen kuin annin yksityiskohdat (valuaatio, minimisijoitus, ehdot jne) lyödään lukkoon. Näiden alustavien keskustelujen aikana nopeasti käy ilmi, mikäli jotkut näistä yksityiskohdista kaipaa vielä hiomista. Kun varsinaista antia ei vielä ole aloitettu ja kaikkia paperitöitä tehty, on helppoa muokata antiin liittyviä muuttujia – kesken annin on ikävä huomata jos sijoituksia jää saamatta jonkun hiomattoman kulman takia.
    Oman osakeannin ehtoja kannattaa myös verrata muihin vastaavien yritysten anteihin – ja mielellään vielä onnistuneiden antien ehtoihin. Näin saa käsitystä yritysten arvostustasosta: mihin hintaan sijoittajat voisivat olla valmiita ostamaan osuuden tarjottavasta yrityksestä.
  4. Kova työ palkitaan
    Kukaan ei ole parempi myymään omaa yritystään kuin yrittäjä itse, ja mikään ei korvaa yrittäjän itsensä tekemää henkilökohtaista myyntityötä. Vaikka yrityksellä olisi käytössään annin toteutuksen automatisoiva FundingTool, jää yrittäjälle silti suuri urakka annin myynnissä sijoittajille – kun osakeannin aika koittaa, kääri hihat ja tartu härkää sarvista!
    Osakeannin järjestäminen on samanlaista myyntityötä kuin mikä tahansa muukin myynti, myytävä tuote on vain hieman tavallisuudesta poikkeava. Yrityksen myyntiin perustuu samat lainalaisuudet kuin myyntiin yleisesti: on hyvä olla paljon potentiaalisia sijoittajia ”myyntisuppilossa”, josta sitten lopulta myyntipuheluiden ja tapaamisten kautta saadaan ”klousattua” varsinaisia sijoituksia.
    Voit lukea täältä yhden yrittäjän kuvauksen osakeannin järjestämisestä, kuinka kovalla myyntityöllä yritys sai tarvitsemansa alkupääoman kasaan ja liiketoiminnan liikkeelle: linkki TERON BLOGIIN.
    Tätä on turha yrittää kaunistella, osakeannin myyminen sijoittajille on kovaa työtä – onneksi yrittäjät eivät ole työtä pelkäävää sakkia!
  5. Verkon voima
    Digitalisaatio on lyönyt läpi rahoitusalalla ja osakeanninkin järjestäminen onnistuu nykyään helposti verkon välityksellä. Sijoitukset tehdään kotoa käsin tietokoneella tai kännykällä ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä helpottaa huomattavasti annin järjestämiseen vaadittavaa työmäärää – ja avaa samalla ovet maailmalle. Verkon avulla määrätietoinen ja osaava yrittäjä voi tavoittaa miljoonia potentiaalisia sijoittajia muutamalla napin painalluksella, mukavasti omalta kotisohvaltaan käsin.
    Toteuttamalla anti verkossa, voi yritys saada merkittävän lisän annissa kerättävään rahoitukseen. Useampi suomalainen alkuvaiheen yritys on kerännyt sadoista tuhansista aina miljoonaan euroon asti kasvurahoitusta FundingToolin verkkopohjaisten osakeantien avulla.
    Ihan kaikkea ei onneksi yrittäjänkään tarvitse annin markkinoinnissa tehdä itse. Tarjolla on useita verkkopohjaisia sijoittajayhteisöjä ja -palveluja, joiden kautta on helppo tavoittaa suuri joukko aktiivisia sijoittajia. Esimerkiksi SIJOITTAJA.FI(LINKKI) -palvelu on tuonut esille suomalaisten kasvuyritysten osakeanteja laajalle sijoittajakunnalle jo useamman vuoden ajan. Mikäli yrityksen osakeanti on lähtenyt lähipiirissä hyvin käyntiin, kannattaakin katse siirtää kohti laajempaa sijoittajajoukkoa ja kertoa annista sijoittajille heidän käyttämiensä palvelujen kautta.

Näillä käytännön vinkeillä on useampi suomalainen kasvuyritys saanut tarvittavaa kasvurahoitusta omien unelmiensa toteuttamiseksi. Mikäli osakeannin järjestämien on yrityksellesi ajankohtaista ota meihin FundingToolissa yhteyttä – haluamme auttaa sinua saavuttamaan unelmasi!